Wielu kierowców przed zakupem samochodu zastanawia się nad pytaniem, jaką skrzynię biegów powinien posiadać ich nowy pojazd. Z pewnością to zagadnienie jest warte uwagi, gdyż ten element pojazdu stanowi kluczowy mechanizm, odpowiedzialny za bezpieczną i prawidłową eksploatację silnika. W naszych czasach branża motoryzacyjna oferuje szereg skrzyń biegów, które różnią się między sobą, jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne.

Niezbędny element każdego samochodu

Manualne skrzynie biegów zalicza się do mechanizmów, które umożliwiają przełożenie układu napędowego, aby dostosować go do potrzeb silnika i zmieniający się warunków jezdnych. Z tego wniosek, że urządzenie to pomaga osiągnąć odpowiednią prędkość obrotową silnika z uwzględnieniem obciążenia i prędkości jazdy. Skrzynia jest połączona z silnikiem za pomocą sprzęgła.

Natomiast biegi zmienia się przy pomocy drążka. Trzeba więc uznać ten mechanizm za niezbędny element wyposażenia każdego pojazdu mechanicznego. Bez niego podjazd pod górkę byłby niezwykle trudny, nie wspominając o poruszaniu się samochodu do tyłu.

Mechanizm dostosowany do potrzeb

Obecnie w motoryzacji najczęściej stosuje się manualne skrzynie biegów, ich automatyczne odpowiedniki oraz skrzynie bezstopniowe. Dodatkowo można je podzielić pod względem stosowanej przekładni oraz sposobu sterowania. Warto pamiętać, że zmiana przełożenia układu napędowego może być realizowana w sposób stopniowy, jak i bezstopniowy.

Ten pierwszy bazuje na uruchamianiu naprzemiennie innych przekładni. Natomiast przy wykorzystaniu skrzyń bezstopniowych zmiana ma charakter ciągły. W zestawie skrzyń stopniowych wyróżnia się też mechanizmy o osiach stałych oraz wersje o osiach, które się obracają. Zarówno w jednym, jak i drugim mechanizmie stosuje się przekładnie zębate. Natomiast bezstopniowe skrzynie są wykorzystywane w przekładniach mechanicznych, elektrycznych i hydraulicznych.

Od manualu do automatu

Innym sposobem klasyfikacji skrzyń biegów jest podział pod względem sposobu sterowania. W ich skład wchodzą manualne skrzynie biegów, modele półautomatyczne oraz automatyczne. Wymagają one wciśnięcia pedału sprzęgła podczas zmiany biegu. Jeśli chodzi o półautomaty, to określony bieg wybiera kierowca, ale do przełączenia przekładni dochodzi w sposób automatyczny. Z kolei automaty pozwalają kierowcy ograniczyć działanie do minimum. Regeneracja skrzyni biegów manualnych też jest prostsza niż automatycznych.

Zazwyczaj jego rola polega na ustawieniu przycisku lub dźwigni na odpowiedni zakres pracy i to wszystko. Natomiast sam dobór biegu do panujących warunków jazdy odbywa się samoczynnie.

Skrzynie manualne Mercedesa

Jeśli chodzi o skrzynie biegów Mercedes, to są one zbudowane z zespołu elementów osadzonych na wałkach kół zębatych. Znajdziemy tam również mechanizm, który jest odpowiedzialny za przesuw. Poza tym mamy tu łożyska, do których są przymocowane wałki i uszczelniacze. Zapobiegają one wyciekowi oleju. Same koła zębate posiadają synchronizatory i przesuwki. Do ich zadań należy przyspieszenie wyrównywania prędkości obrotowych ważnych elementów.

W nowszych skrzyniach biegów można spotkać również czujnik uruchamiania wstecznego biegu, który aktywuje światła cofania. Koło zębate, które jest umiejscowione na wałku sprzęgłowym, przenosi napęd na koło zębate wałka pośredniego. Uruchomienie odpowiedniego biegu skutkuje rozłączeniem pozostałych kół zębatych.